Inspiratie als pedagoog

Als pedagoog ben ik zowel door mensen, gebeurtenissen als pedagogische theorieën geïnspireerd en gevormd. Hieronder is te lezen wat mijn grootste inspiratiebronnen zijn:

  • Mijn tweede moeder die eerst mijn kleuterjuf was en toen ik 6 jaar was met mijn vader trouwde. Van haar heb ik geleerd om een positieve blik te hebben; hoe het voelt als iemand er onvoorwaardelijk voor je is; het belang van veiligheid bieden; te kijken naar wat er wel is in plaats van wat er niet is; kinderen te beoordelen op hun inzet en niet op de resultaten die ze behaald hebben; respectvol te zijn naar anderen, zowel mensen, dieren, de natuur en het omgaan met materialen.

  • Mijn eigen kinderen, Daan (2001) en Tim (2003) die mij als moeder hebben laten ervaren wat onvoorwaardelijke liefde betekent. Ik heb van hen mogen leren om verder te kijken dan hun gedrag, dat kinderen heel goed aanvoelen wat ze zelf kunnen en door hun ogen de wereld tegemoet te gaan waarbij ze regelmatig als ‘spiegel’ fungeerde voor mijn eigen handelen.

  • De antroposofie: Geïnspireerd door het antroposofisch mens- en wereldbeeld van de Oostenrijkse filosoof Rudolf Steiner (1862- 1925). Hij schreef een boek waarin hij de stap maakte van filosoof naar antroposoof. Filosoof betekent “vriend van de wijsheid”. Antropos betekent in het Grieks “Mens” en Sofia betekend “wijsheid”.De antroposofie is een manier van het benaderen van de wereld en (de identiteit) van de mens. In de antroposofie gaat het erom dat het lichaam, de ziel en de geest één geheel worden. Het menselijk lichaam is verbonden met de aarde. De geest is verbonden met de wijsheid. De ziel verbindt deze twee met elkaar. De antroposofie gaat er vanuit dat opvoeden het begeleiden van het menszijn is. Het mogen ‘worden wie je bent’. Het jonge kind maakt verschillende levensfasen door op weg naar de volwassenheid. Dit vraagt om een pedagogische aanpak die bij hun specifieke ontwikkelingsfase past.

    Het kind maakt de volgende drie opeenvolgende levensfasen door:

    0-7 jaar: De wereld is goed. In deze fase vindt de fysieke rijping plaats. Er wordt o.a. de basis gelegd voor de ontwikkeling van de zintuigen.

    7- 14 jaar: De wereld is mooi. Het gevoelsleven en het verbeelden spelen in deze fase een belangrijke rol.

    14- 21 jaar: De wereld is waar. Het denken groeit in deze fase als zelfstandige kracht.

    Binnen de leeftijdsfasen zijn de kinderen niet gelijk en hebben zij ieder hun eigen geaardheid en ontwikkelingstempo. Vanuit de verschillen wordt er gekeken wat er voor ieder kind nodig is.

  • Loïs Eigenraam: door haar respectvolle benadering; zonder oordeel; duidelijk in wanneer ze haar eigen mening geeft; inhoudelijk sterk (weet veel); durft knelpunten ter sprake te brengen. Loïs is pedagoog, zelf kleuterjuf geweest op een vrije school, heeft gewerkt voor de bond van vrije scholen, schrijft opvoedingsboeken, geeft les op de school voor ‘Antroposofische kinderopvang’, is pedagogisch coach op kinderdagverblijven, geeft lezingen, trainingen en workshops, is verbonden aan de digitale brief ‘Rondom de bron (Bron van inspiratie voor allen die leven en werken met de ongeborenen en het kind tussen 0 en 7 jaar, met als basis de antroposofie) en meer.

  • Ouderschapstheorie van Alice van der Pas:
    • Ouders willen het beste voor hun kind: Als professional kun je ervan uitgaan dat alle ouders het beste willen voor hun kind, ook al blijkt dat niet altijd direct uit hun gedrag. Wanneer ouders het gevoel krijgen dat professionals dit uitgangspunt in twijfel trekken, wordt de samenwerkingsrelatie met ouders bedreigd.
    • Ouderschap maakt kwetsbaar: omdat ouderschap sterk verweven is met de identiteit van een persoon, is het bespreken van ouderschap en opvoeding per definitie gevoelig. Een respectvolle, positieve en belangstellende benadering van ouders is daarom van belang
    • Ouders zijn eindverantwoordelijken: de professional loopt een stukje mee in het proces dat ouder en kind doormaken. De professional staat naast de ouder en helpt – indien nodig – de ouder om grip op de situatie (terug) te krijgen, maar de ouder blijft de eindverantwoordelijke. (Bron: NJC)

  • Cirkel van veiligheid en vertrouwen
    • Veilige basis zijn van waaruit kinderen de wereld ontdekken
    • Veilige haven zijn om bij terug te keren wanneer het kind dit nodig heeft (doordat het bijvoorbeeld schrikt, moe, verdrietig, bang of boos is).

Privacyverklaring

Miranda Brons Opvoedingsondersteuning vindt de bescherming van persoonsgegevens van essentieel belang. Wij verwerken uw gegevens dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid. Met deze privacy verklaring informeren wij u over hoe wij omgaan met persoonsgegevens. Deze privacy verklaring is van toepassing op alle door u gedeelde informatie, hetzij schriftelijk, via email, via onze website www.mirandabrons.nl en dergelijke.  

  1. Wie is verantwoordelijk voor de verwerking van uw gegevens?
    In deze privacy verklaring beschrijft Miranda Brons Opvoedingsondersteuning (hierna: “Opvoedingsondersteuning” of “wij”) hoe zij als verwerkingsverantwoordelijke met uw persoonsgegevens omgaat.
  2. Wat is een persoonsgegeven?
    Informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon is een persoonsgegeven. Of bepaalde informatie als een persoonsgegeven moet worden gekwalificeerd hangt er mede vanaf of Opvoedingsondersteuning beschikt over wettige middelen waarvan redelijkerwijs mag worden aangenomen dat zij deze inzet om een betrokkene te identificeren.
  3. Persoonsgegevens die wij verwerken
    Wij verwerken persoonsgegevens over u omdat u gegevens zelf aan ons verstrekt bij het aangaan van een overeenkomst met ons maar ook wanneer u gebruik maakt van onze diensten en ons daarmee gegevens verstrekt, dan wel ons in staat stelt gegevens vast te leggen over uw interesses en voorkeuren.
  4. Aan ons verstrekte gegevens
    Als u met Opvoedingsondersteuning een overeenkomst aangaat, hebben wij de volgende persoonsgegevens van u nodig:
    • naam en adres;
    • contactgegevens als telefoonnummer(s), e-mailadres(sen).
  5. Verwerking: grondslagen en gerechtvaardigde belangen
    De verwerking van persoonsgegevens vindt plaats op basis van de volgende grondslagen uit artikel 6 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming:
    1. Toestemming
    2. Uitvoering van een overeenkomst met u
    3. Gerechtvaardigd belang van Opvoedingsondersteuning 
  6. Doeleinden voor het verwerken van persoonsgegevens
    Opvoedingsondersteuning verwerkt uw persoonsgegevens voor de hieronder genoemde doeleinden.
    • Het opbouwen en onderhouden van de relatie met u;
    • Het afhandelen van de overeenkomsten;
    • Het verwerken in de financiële administratie;
    • Het voldoen aan wettelijke verplichtingen, beslechting van geschillen en handhaving van onze rechten en overeenkomsten.
  7. Delen met derden
    Opvoedingsondersteuning deelt uw persoonsgegevens met derden in onder andere de volgende gevallen en met bijbehorende redenen.
    • als wij wettelijk verplicht of bevoegd zijn om persoonsgegevens aan derden te verstrekken;
    • als wij een vermoeden hebben van een schending van de rechten van derden, van strafbare feiten of van misbruik, kunnen wij persoonsgegevens verstrekken aan derden die daarbij een gerechtvaardigd belang hebben of aan instanties die het algemeen belang dienen. Dit kunnen ook handhavende autoriteiten zijn, zoals het Openbaar Ministerie of toezichthouders;
    • met partijen die Opvoedingsondersteuning assisteren in haar dienstverlening en geen verwerker zijn (denk aan administratiekantoor, accountants en (juridisch) adviseurs)
  8. Hoe lang wij gegevens bewaren
    Wij bewaren persoonsgegevens zo lang als u interesse blijft tonen in Opvoedingsondersteuning , wij wettelijk verplicht zijn gegevens te bewaren, of wij op goede gronden menen gegevens te mogen bewaren, voor zover noodzakelijk.
  9. In kaart brengen websitebezoek
    Wanneer u onze website of communicatiediensten (zoals e-mail) bezoekt of gebruikt, kunnen wij cookies, web beacons en andere soortgelijke technologieën voor het opslaan van informatie gebruiken met als doel de gebruikerservaring te verbeteren.
  10. Uw rechten, waaronder het recht om bezwaar te maken
    U hebt het recht om te weten welke persoonsgegevens wij van u hebben vastgelegd en aan wie wij uw persoonsgegevens hebben verstrekt. Hiervoor kunt u contact met ons opnemen.
    Naast het recht op inzage heeft u met betrekking tot onze verwerking van uw persoonsgegevens de volgende rechten:
    • het recht om uw toestemming in te trekken, voor zover onze verwerking van uw persoonsgegevens daarop is gebaseerd;
    • het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens;
    • het recht om uw persoonsgegevens te (laten) rectificeren/corrigeren;
    • het recht op verwijdering van uw persoonsgegevens;
    • het recht op beperking van de uw betreffende verwerking;
    • het recht op dataportabiliteit;
    • het absolute recht om bezwaar te maken tegen direct marketing;
    • het recht om bezwaar te maken tegen verwerkingen die plaatsvinden vanwege de gerechtvaardigde belangen van Opvoedingsondersteuning of een derde (afhankelijk van uw persoonlijke omstandigheden).
    U kunt uw rechten slechts uitoefenen voor zover de wet u deze rechten toekent. Om er zeker van te zijn dat het verzoek tot inzage door u zelf is gedaan, vragen wij om een kopie van uw identiteitsbewijs bij dit verzoek mee te sturen. Hierbij vragen wij ook om op deze kopie de pasfoto, MRZ (machine readable zone; de strook met nummers onderaan het paspoort), paspoortnummer en Burgerservicenummer (BSN) onherkenbaar te maken.
  11. Beveiliging en bescherming van gegevens
    Opvoedingsondersteuning past passende beveiligingsmaatregelen toe om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging zoveel mogelijk tegen te gaan. Opvoedingsondersteuning heeft technische maatregelen genomen om uw persoonsgegevens te beveiligen.
  12. Contact
    Voor vragen en/of opmerkingen met betrekking tot dit privacy verklaring kunt u contact opnemen met:
    Miranda Brons Opvoedingsondersteuning

    Email: info@mirandabrons.nl

  13. Wijzigingen
    De manier waarop wij persoonsgegevens verwerken en de samenstelling of hoeveelheid van gegevens die wij verwerken, kan wijzigen. Daarom behouden wij ons het recht voor deze privacy verklaring aan te passen. U zult indien noodzakelijk op de hoogte worden gebracht van een wijziging. In deze privacy verklaring wordt altijd de laatste datum van wijziging aangegeven.
    Deze verklaring is voor het laatst herzien op 10 december 2023.