Uitgangspunten
Hieronder zijn de uitgangspunten te lezen waar ik tijdens de opvoedingsondersteuning gebruik van maak.
- Ouderschapstheorie van Alice van der Pas
- Ouders willen het beste voor hun kind
- Ouderschap maakt kwetsbaar
- Ouders zijn eindverantwoordelijken
- Cirkel van veiligheid en vertrouwen
- Veilige basis van waaruit het kind op ontdekking kan gaan en zichzelf kan ontwikkelen
- Veilige haven voor het kind zijn om bij terug te komen wanneer het is geschrokken, pijn heeft, niet weet wat het moet doen of hoe het moet reageren
- Antroposofie
- Geïnspireerd door het antroposofisch mens- en wereldbeeld van de Oostenrijkse filosoof Rudolf Steiner (1862- 1925). Het belang van de ontwikkeling van de eigen individualiteit binnen een sociale context in de kindertijd wordt door hem benadrukt. De basis van de hele menselijke biografie wordt door deze eigenheid zogezegd gevormd. Kind-zijn en mens-worden zijn zo onlosmakelijk met elkaar verbonden.
- Holistische benadering (op allerlei gebieden naar de opvoedvragen kijken)
- Denken (hoofd), voelen (hart) en willen (handen)
- Ieder kind en ouder/opvoeder is uniek en daar wordt de aanpak bij aangepast
- Positief opvoeden: vijf basisprincipes:
- Kinderen een veilige en stimulerende omgeving bieden
- Kinderen laten leren door positieve ondersteuning (complimenten en aanmoediging)
- Aansprekende discipline hanteren (duidelijke en voorspelbare omgeving, heldere instructies geven)
- Realistische verwachtingen hebben van het kind (ieder kind is uniek en ontwikkelt zich in zijn eigen tempo)
- Als ouder goed voor jezelf zorgen
- Eigenkracht versterken
- Door de ouder/opvoeder meer vertrouwen in zichzelf te laten krijgen
- Doormiddel van normaliseren, het kijken naar uitzonderingen en de sterke kanten van de ouder/opvoeder
- Systeemgericht werken
- Kijken naar het hele systeem om de ouder/opvoeder heen
- Kijken naar het hele gezin/de omgeving